Na konci roku 2010 vláda v rámci celkového šetření snížila také odměny zastupitelů (psali jsme). Opatření trvalo až do konce roku 2013, kdy vyšla ve Sbírce zákonů č. 459/2013 nová vyhláška platná od 1/1/14 . Ta víceméně vrátila výši odměn na úroveň z roku 2009 platnou i v roce 2010.
Dále v textu najdete odkaz na výpočtovou tabulku, příklady odměn starosty a místostarosty a odkaz na související metodickou příručku MVČR.
Jediná změna oproti minulosti nastala u odměny neuvolněného starosty, která se nově vypočítává jinak – maximálně smí dosahovat 0,6násobku odměny uvolněného starosty. Zajímavé je, že neuvolněný starosta obcí velikosti do pěti tisíc obyvatel tak dostane větší odměnu než v letech 2009-2010. U větších obcí pak odměna začíná klesat a v tabulce je vidět, že u desetitisícového města by měl neuvolněný starosta téměř stejnou odměnu jako neuvolněný místostarosta, u větších měst pak dokonce nižší. Nicméně lze předpokládat, že takové případy prakticky neexistují, protože u takto velkých měst už je starosta prakticky vždy uvolněný.
Zde se můžete podívat na přehlednou tabulku (stačí kliknout na náhledový obrázek) pro výpočet odměn zastupitelů na rok 2014, která byla publikována ve Sbírce zákonů č. 459/2013.
Uvolněný vs. neuvolněný
Pokud jde o uvolněné zastupitele, ti mají ze zákona na odměnu nárok a jejich odměna se přesně vypočítává podle nařízení vlády. Naproti tomu neuvolnění zastupitelé žádnou odměnu dostávat nemusí. Nařízení vlády definuje pouze horní hranici možné odměny, o její výši pak rozhodují sami zastupitelé.
Měsíční odměnu zastupitelů tvoří pevná složka stanovená podle druhu vykonávané funkce a příplatek podle počtu obyvatel obce (ten se zaokrouhluje na celé stovky nahoru), jak je definuje zákon 128/2000 Sb. o obcích, resp. Nařízení vlády č. 37/2003 Sb. o odměnách za výkon funkce členům zastupitelstev.
Zatímco má však uvolněný zastupitel nárok pouze na jednu odměnu (tu nejvyšší), neuvolněnému lze poskytnout odměnu v souhrnu za výkon jednotlivých funkcí.
Příklady odměn starosty a místostarosty
neuvolněný | uvolněný | |||
---|---|---|---|---|
platí v letech | 2011-2013 | 2014 | 2011-2013 | 2014 |
500 obyvatel | ||||
starosta | 14 869 | 20 367 | 32 249 | 33 945 |
místostarosta | 13 329 | 14 029 | 25 075 | 26 394 |
2 000 obyvatel | ||||
starosta | 22 912 | 25 447 | 40 292 | 42 412 |
místostarosta | 21 372 | 22 496 | 33 118 | 34 861 |
10 000 obyvatel | ||||
starosta | 29 580 | 29 659 | 46 960 | 49 431 |
místostarosta | 28 040 | 29 515 | 39 786 | 41 880 |
20 000 obyvatel | ||||
starosta | 34 337 | 32 663 | 51 717 | 54 439 |
místostarosta | 32 797 | 34 523 | 44 543 | 46 888 |
Metodické doporučení MVČR
Ministerstvo vnitra ČR zveřejnilo aktualizovanou verzi Metodického doporučení činnosti územně samosprávných celků 5.2 – Odměňování a ostatní související nároky a peněžitá plnění členů podle právního stavu k 30/6/14. V té je na 76 stranách vše podrobně vysvětlené a ukázané na různých příkladech.
Pingback: Měsíční odměny pro zastupitele Všestud | Všestudy